Data herstellen
In sommige gevallen is het mogelijk om verwijderde gegevens uit je course te herstellen. In dit artikel wordt uitgelegd welke data je zelf kunt herstellen en welke data met behulp van D2L (de leverancier van Brightspace) hersteld kan worden.
In dit artikel wordt het volgende besproken:
- Welke data kan door mij hersteld worden?
- Welke data kan door D2L hersteld worden?
- Richtlijnen voor een ondersteuningsverzoek
Welke data kan door mij hersteld worden?
De volgende Brightspace-gegevens kunnen worden hersteld, ongeacht wanneer je deze hebt verwijderd:
- Content
- Discussions
- Assignments
- Assignment Submission
- Grade Items
- Announcements
- Quiz pogingen
Content
Wanneer je iets verwijdert binnen de Content, heeft Brightspace twee opties: het verwijderen van de data binnen de Content en het permanent verwijderen van de data binnen de gehele Course.
Discussions
Let op: Je kunt Topic Posts niet zelf herstellen. Je moet een ondersteuningsverzoek indienen (via de keyuser van de faculteit).
- Ga naar ‘Discussions’ via ‘Tools’.

- Onder ‘Discussions List’, klik op ‘More Actions’ en daarna op ‘Restore’.

- Je ziet nu een lijst met verwijderde forums. Klik op ‘Restore’ naast het forum dat je wilt herstellen.

Telkens wanneer je een forum herstelt dat meer dan één onderwerp heeft, kun je kiezen welke onderwerpen je wilt herstellen.

Assignments
- Ga naar ‘Assignments’ via ‘Tools’.
- Klik op ‘More Actions’ en vervolgens op ‘Event Log’.
- Klik op ‘Restore’ naast de opdracht die je wilt herstellen.
Assignment Submission
- Ga naar ‘Assignments’ via ‘Tools’.
- Ga naar de assignment waarin je een inzending hebt verwijderd. Studenten kunnen hun eigen inzending niet verwijderen. Klik op ‘Submission Log’.
- Klik op ‘Restore’ naast de opdracht die je wilt herstellen.
Grade Items
Let op: Je kunt ‘Formula’ of ‘Calculated Grade’ items niet herstellen.
- Ga naar ‘Grades’ in de navigatiebalk.
- Klik op ‘Manage Grades’. Klik op ‘More Actions’ en vervolgens op ‘View Event Log’.
- Klik op ‘Restore’ naast de grade item die je wilt herstellen.
Announcements
- Ga naar de startpagina van jouw course.
- Klik op de pijl naast ‘Announcements’.
- Klik op ‘Go to Announcements Tool’.
- Klik op ‘More Actions’ en selecteer vervolgens ‘Restore’.
- Selecteer de announcement(s) die je wilt herstellen. Optioneel kun je de ‘Search by Title’ tool in de rechterhoek gebruiken om een specifiek announcement te vinden. Klik op ‘Restore’.
Quiz pogingen
- Ga naar ‘Quizzes’ via ‘Tools’.
- Klik op de pijl naast de quiz waarvan je een poging hebt verwijderd. Klik op ‘Attempt Logs’ (Mogelijk moet je in het menu scrollen om dit te zien).
- Klik op ‘Quiz Attempt Deleted’ om alle verwijderde quizpogingen te zien. Klik op ‘Restore’.
Welke data kan door D2L hersteld worden?
Soms kunnen verwijderde gegevens alleen door D2L worden hersteld. Een docent/Brightspace gebruiker kan de meeste data die per ongeluk wordt verwijderd van verschillende Brightspace Tools zelf herstellen. Maar binnen de Content bestaat ook de optie om data permanent te verwijderen. Wanneer je dit per ongeluk hebt gedaan, kan je de keyuser van de faculteit waar je als docent aan verbonden bent een verzoek sturen voor het herstellen van de data. De keyusers kunnen alleen niet garanderen dat alle verzoeken worden aangenomen, aangezien hiervoor de leverancier (D2L) moet worden ingeschakeld. Wanneer je een verzoek stuurt, zal Functioneel Beheer uiteraard rekening houden met de hoeveelheid verloren data.
Let op: Houd er rekening mee dat D2L alleen data kan terughalen van de afgelopen 30 dagen.
In de onderstaande tabel staat welke gegevens je kunt herstellen en welke informatie je moet verstrekken in jouw Support Request.
Component type | Benodigde informatie |
Assignments – Overschreven indieningen | Course code, assignment naam, gebruikersnaam van de student en de inleverdatum. Let op: Je kunt alleen inzendingen op verzoek herstellen die zijn overschreven door de instelling “Only the most recent submission is kept”. |
Inhoudelijke Content-modules | Course code en naam van module Opmerking: u kunt alleen verwijderde modules herstellen. Teruggaan naar een bepaalde staat is niet mogelijk. |
Inhoudelijke (Manage) Bestanden | Naam van het bestand en de datum waarop het bestand bestond. |
Inhoudelijke (Manage) Bestanden | Naam van de map en de gebruikersnaam. |
E-mails | Naam van de map en de gebruikersnaam. |
External Learning Tools | Naam van de External Learning Tool en de datum waarop deze tool bestond. |
Groups | Course code, de naam van de group en de datum waarop de group bestond. |
Quizzes/Self Assessments/Surveys* | Course code, naam van het component en of er gebruikerspogingen waren |
Quiz vragen | Course code, naam van de Quiz en details over de vragen. |
Richtlijnen voor een ondersteuningsverzoek
- Het verzoek moet zo snel mogelijk worden ingediend. Gegevens kunnen alleen worden hersteld als deze in de afgelopen 30 dagen zijn verwijderd
- Componenten kunnen alleen worden hersteld naar hun ORIGINELE organisatie-eenheid (geen overdracht van gegevens tussen organisatie-eenheden, bijvoorbeeld verwijderde course items herstellen van de ene course naar de andere)
- Componenten worden alleen hersteld als je daar zelf niet toe in staat bent (items herstellen die in de bovenstaande sectie worden vermeld, bijvoorbeeld cijfers herstellen, gebruikerscijfers, discussieforums, enz.)
- Voor de veiligheid van onze gebruikers en hun gegevens kunnen geen volledige courses worden uitgevoerd. Er moet een lijst met specifieke componenten worden ingediend als een volledig herstel nodig is
- Houd er bij het aanvragen van componenten herstel rekening mee dat we alleen verwijderde items kunnen herstellen. Helaas kunnen items niet worden teruggezet naar een staat op een specifieke datum/tijd
- Componenten worden hersteld als ‘Concept’ in de inhoudsopgave. De Instructor kan bepalen wat er gepubliceerd mag worden
- De leverancier (D2L) kan alleen een oudere back-up leveren van de Content data
- Als een component hierboven niet wordt vermeld, is restauratie helaas op dit moment niet mogelijk